--> یک مشت بجه معمار

 

 

 

Thursday, July 31, 2003


::گفتگو
بوستان گفتگو -گیشا /بزرگراه چمران-



 



 

Tuesday, July 08, 2003

مسجد جامع صفوي
هر چه درباره اين مسجد بگوييم کم گفتيم اين شاهکار دوره صفوي که گنبد آن بصورت دوپوش گسسته اجراشده است نمونه بسيار جالبي از ترکيب هنر و مهندسي است.
قطر گنبد خارجي حدود يک متر در روي گريو است .تنها راه ورود به دوپوش گنبد سوراخي است مربع شکل به ابعاد ۸۰*۸۰ سانتي متر که انساني با جسه متوسط به سختي متواند وارد آن شود.
جالب است بدانيد که هر پنجاه سال تمامي کاشي هاي گنبد تعويض مي شود و در طي اين تعويضها گاه نقش گنبد بطور جزئي عوض شده است.
هم اکنون نيز کاشيهاي گنبد در حال تعويض و مرمت مي باشد اما نکته که ما را متحير کرد سالم بودن کاشيهاي بالاي گريو به ارتفاع چهار متر که پس از پنجاه سال هنوز سالم بودند و نيازي به تعويض نداشتند ،اما از آن جالبتر کاشيهاي جديد بودندکه با نصب آنها در يک شانزهم گنبد و شروع يک شانزدهم بعدي کاشيهاي يک شانزدهم قبلي شروع به ترک خوردن کرده اند.احتمالا به جاي پنجاه سال مجبور خواهيم بود طي سه چهار سال آينده اقدام به تعويض کاشيها کنيم.


تنها مدخل ورودي به دو پوش گنبد



 



 

Saturday, July 05, 2003

يه ذره درس بگيريد
رايت هيچوقت به مدرسه معماري نرفت و معماري را بصورت آکادميک نياموخت او هيچگاه تاثر را با تقليد اشتباه نمي کرد و آنچه او بدان مي پرداخت ترجمه يا تفسير گرايشهاي پيشين با زبان مدرن روز بود.
معلم او چشم بينا، کار فراوان و عشق به معماري بود.او در اين مورد مي گويد:
نبوغ، نود و نه درصد عرق ريختن و يک درصد قريحه است.


 

 

به به سايت هم درست شد!

 



 

Friday, July 04, 2003

اون موقع که ما چک کردیم خراب خراب بود

 



 

خيلي دلمون مي خواست که اين بلاگ از قانون کپي رايت تبعيت کنه ؛ ولي اگه از بخشي از اين صفحه استفاده کنيد ، کسي چيزي نميتونه بگه